.

Rastite u milosti i spoznanju Gospodina našega i Spasitelja Isusa Krista! Njemu slava i sada i do u dan vječnosti! Amen! (2. Petrova 3,18)

Podijelite ovo s prijateljima!

Joga i njezine posljedice?

Među zapadnjacima je sve veći broj poklonika raznih oblika yoge. Govoriti kako je yoga štetna, bez objašnjenja njene filozofije, prakse i načina djelovanja je ne moguće. Praksa pokazuje kako katolici koji se bave yogom imaju ozbiljne duhovne krize izazvane yogom, ali često nemaju ni znanja ni razlikovanja duhova ni pouzdanih izvora da im djelotvorno pomognu.

Encyclopaedia Britannica na svojem web-siteu opisuju sanskrtsku riječ yoga (što znači “savez, združivanje” ili “podjarmljivanje”) kao jedan od šest ortodoksnih sustava indijske filozofije. Vježbač yoge želi se podjarmiti Bogu putem složene drevne “znanosti” samopročišćenja i razvitka. Tekst na kojem se yoga zasniva jest yoga-sutra, autora Patanjalija (2.st. pr.Kr.) – rasprava o “znanosti” yoge i uzvišenja duše.

Prakticirajući yogu, čovjek se pokušava osloboditi vezanosti za karmu – zakon uzroka i posljedice. Karma, zbog djelovanja grijeha, opterećuje dušu tako što je veže u krug ponovnih rođenja. Cilj oslobađanja jest povratak izgubljenog stanja prvotne čistoće, svijesti i identificiranje s višim Ja (savez s transcendentnim Bogom).

Osam stupnjeva yoge zahvaća pet vanjskih priprava i tri nutarnje pomoći za “uzdizanje duše”. Dva stupnja priprave jesu vježbe odricanja, susprezanje od zla i religijski obredi. Dva iduća koraka, najviše popularizirana i naglašavana na Zapadu, jesu položaji tijela i tehnike kontrole disanja u cilju otvaranja, pročišćavanja i očvršćivanja  tjelesnog, osjećajnog i duhovnog vida. O tim se različitim oblicima vida govori kao o tijelima do kojih se dolazi putem sedam čakri (središta psihofizičke energije) smještenih po čitavu tijelu. Peti stupanj povlačenje je osjetila. Iduća tri stupnja su: duboka koncentracija, duboka meditacija i stanje “samadhi” (samopribranost), kada meditant i objekt meditacije postaju jedno. To je posljednji stupanj prije sjedinjenja s Bogom i konačno oslobođenje iz kotača ponovnih rađanja.

Advertisements

Centar filozofije yoge je vjerovanje u zakon karme, u reinkarnaciju, u potencijal samoostvarenja ili prosvjetljenja bez izvanjske pomoći te u vježbu i na kraju konačno povlačenje iz svijeta koji smatraju iluzijom (projekcijom).

Osnovna vjerovanja te drevne discipline u najmanju ruku nisu sukladna s kršćanskom doktrinom, jer negiraju Kristovu ulogu u povijesti čovječanstva. Filozofija yoge je tako potpuno nespojiva sa vjerom u Isusovo Uskrsnuće, otkupljenje od grijeha i vječni život.

Iako je yoga drevna doktrina, možemo je smatrati zastarjelim pokušajem da se postigne jedinstvo s božanskim. U praksi, ona je privlačna mlakim kršćanima, laicima, gladnima duhovnih iskustava, koja, zbog ne poznavanja svoje vjere ne vide u vlastitoj tradiciji.

Neki kršćani su iskusili djelovanja yoga položaja, disanja i meditacije te ček  možda i ozdravljenje, duhovnu obnovu i razna stanja blaženstva. Mnogi su se uključili u veća yoga društva i ašrame. Općoj pometnji o legitimnosti yoge pridonosi i duhovna nepismenost katoličkoga klera i duhovnih savjetnika koji prakticiraju istočnjačke tehnike, pišu o njima i zagovaraju ih, miješajući ih često s katoličkim misticizmom.

Svatko tko se bavi yogom imat će neki problem, ovisno o vrsti yoge kojom se bavio i o drugim istočnjačkim i ezoterijskim učenjima s kojima je yogu kombinirao. Slijedi kratak pregled razanih škola i metoda yoge, s njihovim ciljevima.

Svaki je opis moja interpretacija zasnovana na vlastitom iskustvu (bavila sam se Kriya yogom) i na promatranju godinama u jednome yoga društvu.

U Bhakti yogi, najpopularnijoj vrsti yoge u Indiji, naglašavaju se prva dva stupnja koje smo spomenuli. Bhakti običaji posta, ispravna života, molitve te obredi usporedni su kršćanskima, pa nisu osobito privlačni prosječnome zapadnjaku. Ti prvi stupnjevi, ma kako izvanjski jednostavni, bitni su za napredne tehnike jer pročišćuju osobnost od mnogih finih, nesvjesnih osjećajnih i duhovnih slabosti, koje bi se zasigurno u kasnijim stupnjevima yoge pogoršali i mogli štetiti.

Amrit Desai, popularan yogi vođa u Americi, miješa bhakti i druge yoga tradicije. Nedavno su (u SAD-u) istupile brojne studentice koje potvrđuju da su sve imale spolni odnos s njim. Zapadnjaci, impresionirani predavanjima o univerzalnoj ljubavi, često padaju u zamku obožavanja gurua. Vrlo je teško izliječiti ili osloboditi nekoga tko je prenio sve svoje povjerenje na osobu ili skupinu i s njime/njima se poistovjetio. U takvim slučajevima psihološke su granice uništene ili oslabljene, te je potrebno ozbiljno  psihološko liječenje.

Hatha yoga, želi postići svjesnu kontrolu fizičkoga i “eteričnoga” tijela (fine energije). Energijsko tijelo – taj naglasak na “energiji” još je jedna značajka istočnjačkih praksi. Time se svijet Božanske Milosti gura u svijet znanosti, tehnike i kontrole. Kontrola tijela i uma uz pomoć yoge, osobito je popularna, obzirom na Zapadnjačku opčinjenost pokretom ljudskih potencijala (započeo je Hegel, prihvatio Hitler, a razvija ga pokret nazivan New age).

Uporaba (ili zlouporaba) yoge u radu sa nezrelim osobama (starosno i duhovno) može dovesti do mnogih problema. Npr. u vrijeme ručka na poslu, kao brzi eliksir osoba vaježba yogu “snage” (za stimulaciju hipofize) i onda ne može spavati čitavu noć. Lyengar, Hindu yogi u Indiji, lupka svoje učenice po stražnjici pred svima. Opasnost yoge je u zloupotrebi moći, ne prepoznavanje nesvjesnih motiva učitelja i učenika te nepoznavanje pravih i iznenađujućih fizioloških i psiholoških učinaka yoge.

Danas se, napredna yoga prenosi tijekom “vikend bjegova”, a u Indiji nakon dugogodišnjeg polaganog napredovanja u stupnjevima i izoliranom životu. Neke tehnike yoge miješaju se s naprednim metodama psihičkoga opuštanja (npr. rolfing ili rebirthing (ponovno rađanje)). Njihova namjera je da prodru u neriješene probleme i uklone duboki osjećajne prepreke – ili izražavanjem jakih osjećaja ili grubom tjelesnom masažom. To je pravi recept za katastrofu.

Prije nekoliko mjeseci jedna je zanesenjakinja dobila svjedodžbu instruktorice yoge nakon samo godine dana učenja. Putovala je na vikend-radionice holotropnoga disanja, načina pristupa traumama iz djetinjstva teškim tehnikama disanja nalik yogi. Te su tehnike izmišljene da izazovu promjene stanja svijesti. Neko vrijeme nakon toga, ta je instruktorica bila u stanju potpuna blaženstva i vjerovala kako je božanska volja da napusti obitelj. Takve vrste terapijskih vikenda imaju nebrojne žrtve. Onima koji pretrpe takve vrste psihotičnih lomova i živčanu iscrpljenost nužno su potrebni terapijski centri i seminari.

Pravi napredni yogisti prvi će vas upozoriti na opasnosti yoge, koja uklanja nesvjesne “blokade”, potiče neprobuđene izvore osjećaja i inervira živčani sustav. Na nesreću, mnogi su doživjeli psihički slom zbog bavljenja yogom, a za to se najčešće čuje primjedba “da se previše žurio” ili “da ima lošu karmu koju mora ‘odraditi'”.

Druge dvije yoge goleme popularnosti jesu tantra i kundalini yoga. Tantra yoga jest proizvod šaktizma, čašćenja vrhovne hindu božice Shakti (“Snaga”). Shakti se časti i kao božanska volja i kao božanska majka koja zahtijeva potpuno predanje. U svojemu žestoku rušilačkom vidu, ona se naziva Kali. Shakti je i snaga koja drijema u bazi kralježnice, zamotana poput zmije (“kundalini”). Energija kundalini budi se i usmjerava uz kralješnicu, kako bi se otvorile čakre i postiglo duhovno oslobođenje. Pobuđivanje te zmijske snage njima znači uklanjanje karme i napredak prema prosvjetljenju.

Tantričke se prakse nalaze u hindu, budističkim i jainskim sektama. Ubrajaju se u tajne ezoterijske prakse, kao pročišćenje, kontrola psiholoških procesa, čini (prokletstva), rituali, simboli, crna magija i nekromantija. Tantraizam se koristi seksualnom energijom (bilo ritualiziranim otvorenim spolnim činovima ili suptilnom psihološkom stimulacijom), da postigne stanja blaženstva. Tajni tantrički tekstovi također su osnova iscjeliteljske tehnike reikija, danas, također, ne razjašnjene do kraja onima koje se na to poziva.

Brojni učitelji ili “stručnjaci” miješaju i povezuju tradicije yoge, čime povećavaju vjerojatnost zloupotrebe, previda i loših djelovanja. Uzbuđenje kundalinija (zmijske snage), taj tajnoviti oblik psihičke ili fiziološke energije, ustvari je rezultat svih oblika yoge.

Mnoga sve jača ispoljavanja nadnaravnih snaga i fenomena koji prate ozbiljno bavljenje yogom dobro su potvrđena i na Istoku i na Zapadu. Nema sumnje kako su takve pojave učinak yoge. Primjerice, “epizoda” kundalinija, kada učenik snažno doživljava fenomen, može biti spontano zauzimanje neobičnih i teških yoga položaja tijela. Jedan takav položaj, stoj na glavi, viđen i u katoličkoga sveca za vrijeme levitacije u ekstazi. Dobro su potvrđena iskustva učitelja yoge slatki mirisi, slušanje nebeskih zborova i glazbala, bilokacija, iscjeliteljske moći i ekstaza. Učenici na Zapadu, kada čitaju o takvim majstorima posjećuju ih i slijede.

Prikazi života yogija s paranormalnim moćima niti potvrđuju niti niječu pozitivnost tih praksi ili filozofije yoge. Izvanredne moći ne jamče dobro. Te sile mogu biti rezultat duhovnih vrlina, ali isto toliko vjerojatno i rezultat magije, demonskoga utjecaja, psihoze ili lijekova.

Većini su zapadnjačkih poklonika te sile samo podjarmljene energije i fizikalni zakoni koji još na zapadu nisu poznati. Većina praksi ‘holističkog’ pristupa vabe ljude u potrebi kao iscjeliteljske ‘znanosti’, a grade se na znanosti o manipulaciji energijom zasnovanoj na istočnjačkom sustavu čakri. Svaka manipulacija “energijom” se svodi na magijsku praksu – uporabu moći u službi volje. “Kanaliziranje” tih energija koje navodno šalje Bog, anđeli, izvanzemaljci ili tek “univerzum”, otvara onoga koji se bavi yogom kao i mnoge “iscjelitelje” i “body workers” New age-a, silama koje oni ne mogu dokučiti, shvatiti ni kontrolirati. Potčinjavanje nadnaravnim vođama, guruima ili yogijima dodatno pojačava opresivne utjecaje u opasnoj igri uzdizanja kundalinija. Uzdizanje ne samo što može prouzročiti dugotrajno duševno iscrpljivanje i pogoršanje latentnih slabosti, već i demonsku opresiju i posjednutost, kao da se doslovno otvara Pandorina kutija duhovnoga svijeta. Ako se poslužimo Edenskim vrtom kao analogijom, snaga Zmije vabi nas da tražimo skrivena znanja i moći zabranjena voća. Istinski duhovni razvitak, ekstaze i darovi, međutim, dolaze odozgo i nisu rezultat svjesne kontrole.

Vjerovanje kako je svemir dobar i kako su oni koji čine dobro zaštićeni ako zazivaju Krista i Njegove anđele, obično tjera one koji se bave yogom da pomiču granice izdržljivosti i sigurnosti, u svojoj žudnji za moći. Zašto?

Yoga se sviđa onima koji žele doživjeti neka promijenjenih stanja, te ih zadovoljstvo postignutog uvlači u ovisnost, jer postaju naviknuti na te senzacije a sve to h može odvesti i do trajne disocijacije. Žudnja za samonapredovanjem, vječnom mladošću te apsolutnom spoznajom i moći doveli su do pomame za yogom. Kršćanski pojmovi žrtve, patnje i krivnje zamjenjuju se filozofijom beskonačna napretka, blaženstva i nadzora nad vlastitom sudbinom. Vrlo zavodljiv pogleda na svijet i sebe same!

Moramo znati prosuditi pogrešnu logiku na kojoj se zasnivaju vježbe i shvatiti kako i u najvećim lažima postoji velik dio istine.

Koje su najveće laži yoge?

Ponajprije, yoga želi učiniti od svakoga od nas Krista (samospasiteljem), te tako nema potrebe za Spasiteljem – Kristom. Treba biti svjestan suprotnosti sa Isusovim naukom Evo primjera: pripovijest o dobrome razbojniku. Na križu, Gospodin obećava jednom razbojniku kako će još istoga dana biti s Njime u raju. Po zakonima karme, razbojniku njegova kova bilo bi potrebno stotine života da odradi svoju karmu. Gospodin Isus ponio je taj teret za svakoga od nas. Da je reinkarnacija stvarnost, možda bi neki i željeli provesti stotine života na ovome vrlo tužnome svijetu da se domognu Neba; ali sa Isusom – za to nema potrebe.

Drugo, filozofija yoge drži kako mi živimo u svijetu iluzija, u svijetu iz kojega moramo pobjeći. Kao kršćani, nemamo poziv pobjeći iz svijeta, već da sa sućuti i milosrđem budemo u njemu. Našim prihvaćanjem križa i njegova otkupiteljskoga djelovanja kroz sakrament Pomirenja i žive žrtve Sv. Mise, više nismo vezani uz ropstvo grijeha i postajemo baštinici Neba. Zašto bi tražili učitelja yoge koji ne može na se preuzeti našu karmu kad nam se Gospodin nudi svaki dan da otkupi naše grijehe?

Samo te dvije laži su dovoljne da duhovni pustolovi odustanu. Kada prihvatite da je svijet iluzija a svatko sam sebi Krist, otvorate se sve većoj okrenutosti sebi jer druge ne trebate – što je suprotno našoj socijalnoj dimenziji.

Mnoge posvećene osobe su prihvatili filozofiju yoge umjesto kršćanskih vjerovanja i pokušavali kristijanizirati yogu i ozakoniti je kao duhovnu pomoć u svome hodu s Isusom? Najčešće pitanje “Zašto ne yoga?” Opasnost od bavljenja yogom jednako je velika kao i bavljenje bilo kojom okultnom praksom, usprkos njezinim posvećenim korijenima u povijesti.

Svjedočiti poklonicima New age-a, je vrlo teško i nikakav argument ih ne dotiče da bi promijenili  mišljenje jer su programirani (mentalno i tjelesno usmjeravanje, kondicioniranje), ovisni u ponašanju i duhovnim utjecajima. Samo su molitve sposobne podići koprenu varke, da uvide u što su se zapleli.

Yoga je vrlo složen sustav, razrađen prije više tisuća godina, da oponaša stanja i moći svetaca u cilju postizanja njihovih vrlina, no ona je oruđe skrivene i opasne moći koja uništava umove i živote. U svojoj srži, nije ništa više od iskrivljene sjene istine, kada je usporedimo s moći Isusa Krista. U svakom pogledu ona predstavlja antitezu kršćanstvu.

Odgovornost je Crkve da osnuje institut za napredno proučavanje tih tema i savjetodavne centre za pomoć onima koji imaju teškoće zbog krive životne prakse.  No bitno je kontrolirati i njihov ulaz u škole, bolnice i druge javne ustanove koje nisu kompetentne razlučivati duhve utjecaje i tehnike – te uvođenjem istih mogu nanijeti veliku štetu.

Mnogi su iskusili tjedne i mjesece psihoze i duhovnoga ropstva koje zahtijevaju skrb kakvu članovi obitelji i bolnice ne mogu pružiti. Važno je također razdvojiti psihološko od duhovnoga, jer u New age-u to zamjenjuju i trpaju u isti koš i terapeuti i svećenici s odobrenom praksom za psihološko savjetovanje. Trpanje u isti koš tih dvaju polja opasno je i loše po psihoterapeuta, duhovnog savjetnika i klijenta.

Svećenici nerado mole oslobađanje osoba s psihotičnim ponašanjem. Ono što nekome može izgledati kao halucinacije, disocijacijska stanja i gubitak svijesti, ustvari mogu biti prave paklene vizije, izvantjelesna iskustva i bilokacija. Naizgled psihotično ponašanje vrlo je tipična posljedica buđenja kundalinija putem yoge i može rezultirati osjećajem užasa, nesanicom, sve većom osnovnom psihološkom slabosti i/ili  demonskim utjecajem. U pokretu New age-a postoji mreža dobrovoljaca koji telefonski pomažu onima u kundalinijskoj krizi koji se bave yogom.

Sve je veći broj poklonika yoge i bioenergije među zlostavljanom i napuštenom djecom (koja traže roditeljske figure među yogijima). Yoga i svaka New age praksa je privlačna jer naizgled ispunjava prazninu nastalu napuštanjem Istinskog Boga i odnosa s Njim. Povratak Euharistiji i uključivanje u program poduke o kontemplativnoj molitvi vratit će mnoge katolike od varljivo lijepih praksa i filozofija.

Opomena kršćanstvu

Masovna popularnost joge upravo u kršćanskom civilizacijskom krugu ozbiljna je opomena kršćanstvu. Osnovni je problem u tome što je kršćanstvo postalo odviše ograničeno na dogmatiziranje i rituale, tako da je u njemu sve manje odgovora na pitanja koja muče suvremenog čovjeka. Ljudima današnjice potrebno je, između ostalog, ovladavanje stresom, jačanje duhovnosti i poboljšanje tjelesnog zdravlja. Na sva ova pitanja kršćanska tradicija uglavnom šuti jer je najvećim dijelom završila u jednoj vrsti spiritualizma, gdje su zanemareni psihički i duševni aspekti ljudskosti, a od duhovnosti je zadržana samo forma. Stoga učitelji kršćanstva trebaju pokazati kako je istinsko kršćanstvo zainteresirano za cijeloga čovjeka – duh, dušu i tijelo – te da kršćanstvo u svim ovim područjima ljudskosti nudi bolja rješenja od alternativnih odgovora, osobito u području međuljudskih odnosa. Najkraće rečeno, kršćanstvo mora postati životnim opredjeljenjem i svakidašnjom praksom, koje će unapređivati kvalitetu života pojedinaca i zajednica.

 

Izvor:  http://www.dobripastir.com 

 


Podijelite ovo s prijateljima!